SaLAM PeRsAuDaRaAn

Tuesday, November 6, 2012

as solah

"TeLaH BeRJaYa OrG Mu'MiN,IaITu MeReKa YanG KhuSYu' DaLaM SoLaT"..


"Awwalul Hisaab as-Solah." Perkara pertama yang akan dihisab(dihitung di akhirat ) adalah solat.

Apa yang perlu dibuat setiap hari adalah mencari kembali semangat solat yang hilang. Kemudian, perlu cari sebab dan check diri:

"Sejak bilakah aku tidak lagi rasa berminat untuk solat? Bagaimanakah cara untuk menyuburkan rasa cinta dalam diri untuk beribadat kepada Allah? "

Solat tanpa perasaan adalah solat hanya kerana orang Islam wajib solat. Masuk waktu, solat. Malu tengok orang lain solat, maka kita solat. Tapi hati tidak bersama dengan solat. Dalam solat, fikir benda lain. Hati rasa nak sudahkan solat dengan cepat.

Solat mengambarkan kecantikan hati kita. Manusia yang hidup tanpa hati adalah manusia tanpa perasaan. Manusia yang hidup tanpa solat adalah manusia yang nampak hidup bernafas dgn baik, tetapi hakikatnya tidak bernyawa. Solat adalah jantung kehidupan.

Jika kita betul-betul menjaga solat, Allah akan kurniakan beberapa anugerah.
Antaranya:-

1. Tidak merasa susah dengan duniawi
2. Tidak ada masa untuk maksiat
3. Kekuatan dalaman yang tidak disangka-sangka
4. Rezeki cukup walaupun tidak terlebih-lebih
5. Ujian yang datang kepadanya untuk menaikkan imannya, bukan menjadikan dia hina dan terseksa

p/s :solatlah walaupun terpaksa …..usirlah bisikan2 syaitan…jgn biarkan syaitan menakluki hati dan fikiran kita ..lawan dan terus lawan…kuatkan hati..kuatkan benteng iman….insyaAllah kita mampu…^_^

No comments:

Post a Comment

jom ReLax

hamster^_^

InDaHnYa IsLaM..

Andai Al-quran bisa bicara,ia berkata:"waktu kau masih anak2,kau bagai teman sejatiku,dgn wudhu kau sentuh aku,dlm keadaan suci kau pegang aku,kau baca dgn lirih dan keras,skrg kau telah dewasa,nampaknya kau tdk berminat lagi padaku,apakah aku bacaan usang?Skrg kau simpan aku dgn rapi,kau biarkan aku berlapis debu,ku mohon peganglah aku lg,bacalah aku setiap hari,kerana aku akn mnjd penerang didalam kuburmu!

cursor

Elegant Rose - Working In Background