SaLAM PeRsAuDaRaAn

Saturday, June 23, 2012

BERPENAMPILAN KEMAS BERSIH DAN INDAH.

~ BismillahirRahmaanirRahiim ~
Asslamu'alaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.

BERPENAMPILAN KEMAS BERSIH DAN INDAH.

Jabir bin Abdullah meriwayatkan :

"Pada suatu hari, Rasulullah SAW melhat seorang berambut kusut, baginda kemudian berucap : "Apakah orang itu tidak ada sesuatu untuk merapikan rambutnya ?". Baginda SAW melihat lagi seseorang yang pakaiannya sangat kotor, lalu berucap : "Apakah tidak boleh mendapatkan sesuatu untuk mencuci pakaiannya?". (H.R. Abu Dawud).

Islam menyeru umatnya supaya berusaha memperolehi penghargaan masyarakat dengan berhias diri dengan memperindahkan penampilan kerana penampilan yang kemas, bersih dan Indah ini secara tidak langsung akan membina keyakinan diri dan keyakinan orang lain terhadap dirinya.

Rasulullah SAW bersabda :

"Orang yang menyimpan di dalam hatinya rasa takbur walau sekecil biji sawi, dia tidak akan masuk Syurga". Salah seorang sahabat bertanya : (menyeleweng dari persoalan yang disebutkan Nabi). : "Bagaimana kalau orang itu suka memakai baju dan selipar yang baik ! ". Baginda Rasulullah SAW bersabda : "Allah SWT adalah Maha Indah dan menyukai keindahan :. (H.R. Muslim)

Dalam riwayat hadith yang lain disebutkan seperti berikut :

"Pada suatu hari seorang yang tampan datang kepada Rasulullah SAW lalu berkata : "Aku sangat suka kepada keindahan dan sebagaimana yang engkau ketahui, aku telah dikurniakan sebahagian dari keindahan itu. Aku tidak senang melihat orang lain mengangguku walau dengan tali sepatu. Apakah itu termasuk takbur ya Rasulullah ?". Baginda Rasulullah SAW menjawab : "Bukan ! Takbur ialah sikap menolak kebenaran dan tidak mengindahkan orang lain !".

Apabila Rasulullah SAW melihat orang yang tidak menjaga keindahan dirinya dan kerapian penampilannya, baginda SAW segera mengingatkan supaya tidak melakukan perkara tersebut serta memerintahkan supaya mereka memakai pakaian yang lebih baik dan menjaga penampilan diri.

Wallahu'alam.

No comments:

Post a Comment

jom ReLax

hamster^_^

InDaHnYa IsLaM..

Andai Al-quran bisa bicara,ia berkata:"waktu kau masih anak2,kau bagai teman sejatiku,dgn wudhu kau sentuh aku,dlm keadaan suci kau pegang aku,kau baca dgn lirih dan keras,skrg kau telah dewasa,nampaknya kau tdk berminat lagi padaku,apakah aku bacaan usang?Skrg kau simpan aku dgn rapi,kau biarkan aku berlapis debu,ku mohon peganglah aku lg,bacalah aku setiap hari,kerana aku akn mnjd penerang didalam kuburmu!

cursor

Elegant Rose - Working In Background