SaLAM PeRsAuDaRaAn

Thursday, November 18, 2010

bahagia dengan dosa


dulu masa mula-mula kau kenal dia, labuh tudungmu. bajumu lebih besar dari tubuhmu hingga tak menampakkan langsung susuk tubuhmu. kata-kata mu penuh sopan dan lembut.

bukan kau yang hipokrit. kau memang begitu. ingin menjadi wanita yang teragung bukan senang-senang ditonton. dan sidia menyukai kamu kerna dirimu itu. dia menyukai dan ingin memilihmu sebagai pendampingnya kerna dia berasa kau lah paling layak untuk menjadi surinya. kerna penampilan mu yang tak membuat hati lelaki gundah.

dan akhirnya kau dan dia bersatu dengan satu akad yang halal setelah 6 tahun berkenalan. dan kini usia perkahwinan mu dengan dia sudah melangkau 5 tahun. namu makin lama, tudung mu makin singkat. bajumu makin sendat. walaupun tak ketat, tapi ia seolah menampakkan tubuhmu. tudungmu mula dililit kebelakang.

dan dia? ku kira lelaki yang boleh ku katakan beriman akhir zaman. sentiasa mengaji tak kira di mana. masih setia mengunjungi masjid dan surau. dan paling penting masih sabar melayan karenah anak dan isteri.
sehinggalah akhir-akhir ini kau mengadu tentang masalah kau dan dia. dia sudah terlanjur menjalin hubungan dengan isteri orang. tahap ketelanjuran itu tidak pasti sampai mana. yang pasti, dia terlanjur menyintai dan menyayangi perempuan lain selain kau, isterinya.

paling mengejutkan, perempuan itu isteri orang. tidak bertudung. aku tidak menuduh perempuan itu jahat sebab dia tak bertudung. yang aku terkejut, kenapa dia yang tak bertudung yang kau pilih? bukan dulu kau memilih isterimu sebab dia bertudung labuh? dimana letaknya penilaian mu?

dan kau...paling menyedihkan. kau terlalu kecewa dengan sikap dia yang menjalin hubungan dengan perempuan lain. aku tau perasaan kau. kecewa bukan?sedih jangan cakapla..memang sangat sedih. tanpa disangka lelaki yang dicintai menyayangi perempuan lain dibelakang mu.
kau kata, dia tak seperti dulu. sudah mula pandai merokok. pandai menipu dan menyembunyikan banyak eprkara dari mu.

dan kau? bertindak diluar batasan. mengherdik suami mu dengan kata-kata yang agak keterlaluan dek kerna terlalu marah.

ya! memang marah. kalau aku ditempatmu memang aku akan marah gila! satu persatu penipuan itu terbongkar.

kau mula berfikir yang tak masuk akal. kenapa itu yang kau pilih?

kau kata, suami mu mengaku perempuan itu tidak bertudung. dah tentu pakaiannya juga vogue! dan meletup. mengikut standard fesyen.

makin hari aku lihat, tudung mu memang singkat habis. langsung menampakkan dada dan belakang. pakaian mu makin mengecil dan mengetat. kadang memakai tshirt berlengan pendek.
'ini yang dia mahukan! biarkan aku begini.'

ahh...kau main jauh tersasar. ujian ini DIA turunkan padamu untuk menambah imanmu. bukan untuk menambahkan dosamu. kerna ujian yang ditimpa yakni dikurangkan kasih sayang suami pada mu, kau sanggup mengorbankan iman mu?
sepatutnya, kau menginsafkan diri dan muhasabah amal mu. kau patut menambahkan nya dengan lebih melabuhkan tudung mu seperti dulu.

mungkin kasih sayangnya makin singkat sebab tudung mu makin singkat juga.kau juga kata yang dia memilihmu menjadi isterinya kerna tudung dan baju kau yang memenuhi syariat.

kenapa kini kau tinggalkan semuanya. bahagiakah kau dengan dosa?

aku harap, hubungan suami isteri kamu berdua akan bertambah erat dan melimpahkan sakinah dan mawaddah.

kau dan dia, harus muhasabah. kenapa semua ini yang patut kau dan dia terima.

mungkin peringatan dari Dia.

wallahu'alam..

No comments:

Post a Comment

jom ReLax

hamster^_^

InDaHnYa IsLaM..

Andai Al-quran bisa bicara,ia berkata:"waktu kau masih anak2,kau bagai teman sejatiku,dgn wudhu kau sentuh aku,dlm keadaan suci kau pegang aku,kau baca dgn lirih dan keras,skrg kau telah dewasa,nampaknya kau tdk berminat lagi padaku,apakah aku bacaan usang?Skrg kau simpan aku dgn rapi,kau biarkan aku berlapis debu,ku mohon peganglah aku lg,bacalah aku setiap hari,kerana aku akn mnjd penerang didalam kuburmu!

cursor

Elegant Rose - Working In Background