SaLAM PeRsAuDaRaAn

Saturday, November 27, 2010

sumber utama:blog jalan salafus sholih


Solat merupakan ibadat paling utama bagi umat Islam sehingga ia disebut sebagai tiang agama. Seperti yang kita ketahui, solat itu mencegah kemungkaran. Ini adalah berdasarkan firman Allah:

“Bacalah serta ikutlah (wahai Muhammad) akan perkara yang diwahyukan kepadamu daripada al-Quran, dan dirikanlah solat (dengan tekun); sesungguhnya solat itu mencegah daripada perbuatan keji dan mungkar.” (Surah al-Ankabut, ayat 45)


Tetapi persoalannya, mengapakah kita masih lagi melakukan banyak kemungkaran di sana sini tanpa mengira waktu. Di manakah silapnya solat kita sehingga tidak dapat mencegah kemungkaran sedangkan kita tidak pernah meninggalkan satu waktu solat pun. Memang ada yang tidak kena dengan solat kita. Saya ingin menyeru kepada rakan-rakan sekalian supaya menilai sendiri tahap solat kita, di manakah tahap solat kita berada sekarang. Imej dibawah menunjukkan sembilan tahap solat bermula dari tahap satu sehingga tahap sembilan. Tandalah di mana tahap solat anda berada dan berusahalah perbaiki mulai dari sekarang. Janganlah ditangguh-tangguh lagi kerana solat kita tidak terlepas dari untuk ditanya ketika di akhirat kelak. Marilah bersama membaiki solat kita agar segara dapat bantuan dari Allah, agar terhapuslah kezaliman, semoga tertegak kembali daulah Islam. Wallahualam

No comments:

Post a Comment

jom ReLax

hamster^_^

InDaHnYa IsLaM..

Andai Al-quran bisa bicara,ia berkata:"waktu kau masih anak2,kau bagai teman sejatiku,dgn wudhu kau sentuh aku,dlm keadaan suci kau pegang aku,kau baca dgn lirih dan keras,skrg kau telah dewasa,nampaknya kau tdk berminat lagi padaku,apakah aku bacaan usang?Skrg kau simpan aku dgn rapi,kau biarkan aku berlapis debu,ku mohon peganglah aku lg,bacalah aku setiap hari,kerana aku akn mnjd penerang didalam kuburmu!

cursor

Elegant Rose - Working In Background