SaLAM PeRsAuDaRaAn

Thursday, November 18, 2010

Nilai sekuntum wardah..

Selami perbualan berikut..

Penulis:wahai adikku yang tercinta..boleh akak tanya satu soalan??

Adik:untuk kakak,walau sebanyak mana soalan pun,adik sanggup jawab..

Penulis:syukran adikku..baiklah..akak nak tanya,dalam banyak-banyak wardah,wardah mana yang adik jumpa paling mahal??

Adik:paling mahal??ermm..hah!ada satu adik jumpa masa temankan umi pergi supermarket..umi beli sejambak wardah..akak nak tau berapa harganya..akak jangan terkejut ya..harganya RM 150..mahal kan??tak sepatutnya penjual tu jual mahal-mahal..kan kak??

Penulis:tak baik su'zhon dengan orang lain..mungkin ada sebab kenapa dia mahal dari yang lain..

Adik:maaf kan adik ye kak..mungkin jugalah sebab wardah tu cantik..segar-bugar lagi..baunya cukup menusuk corong hidung adik ni..

Penulis:kan kakak dah cakap..pasti ada sebabnya..baiklah..akak nak tanya lagi..selain wardah yang adik jumpa hari tu,ada lagi tak yang lebih mahal??

Adik:rasanya tidak ada pula..

Penulis:adik nak tau tak apa yang akak interpretasikan sebagai wardah yang termahal..??wardah ni susah sangat nak jumpa..kena cari dengan usaha yang gigih baru boleh dapat..

Adik:mestilah nak..akak adik ni kan bijak berkata-kata..siapa yang tidak mahu mendengar hujah mujahidah sorang ni..

Penulis:jangan puji akak sebegitu..akak bukan sebijak yang disangka..itu semua anugerah yang Allah ciptakan kepada fikrah akak..Baiklah..akak akan terangkan pada adik..akak tafsirkan wardah yang termahal sebagai..' sang wardah yang fizikalnya cukup mencengkam hati sang kumbang..keharuman sang wardah yang menggelorakan lautan hati sang kumbang..keindahan sang wardah yang sentiasa melintasi fikrah sang kumbang..menyebabkan sang kumbang ingin mendekatinya tetapi dipatahkan kerana tajamnya duri di tubuh sang wardah..membuatkan kecantikan,keharuman serta keindahan sang wardah hanya bisa ditatapi pada jarak yang jauh..tetapi bagi sang kumbang yang tidak mengenal erti jemu,dia akan tetap berusaha untuk memiliki sang wardah itu..di mana usahanya diiringi oleh nasihat serta petunjuk oleh yang Maha Bijaksana..jika benar sang kumbang itu diberikan keizinan oleh-Nya untuk menyunting sang wardah yang suci itu,pasti mereka akan bersama..jika tidak..redhalah dengan caturanNya kerna segala-galanya terletak di tangan-Nya..' Itu pandangan akak..boleh terima??

Adik:masyaAllah..indahnya..kakak,kakak nak tau satu hal tak??bagi adik..kakaklah wardah tu..wardah yang memgari dirnya dengan shauqah-shauqah yang tajam sehingga membuatkan diri kakak sukar didekati oleh sang adam..ada penerangan yang selanjutnya tak??adik nak dengar lagi..

Penulis:sang wardah yang mahal serta suci itu akan memudahkan sang kumbang untuk melebarkan sayapnya supaya bisa ia terbang lebih jauh..terbang untuk menerokai dunia..dunia yang sarat dengan rahsia..sang wardah inilah yang akan memberi inspirasi kepada sang kumbang untuk meneruskan penerokaannya sebelum tamatnya riwayat hidup..sang wardah ini merupakan sayap kiri sang kumbang untuk memastikannya mampu menuju satu destinasi untuk mencari redha Ilahi..sang wardah ini sangat setia dengan sang kumbang tersebut..kerna mereka telah berjanji..cinta yang disulami antara mereka adalah kerana Allah semata-mata dan mereka berharap agar ianya dapat disulami dengan lebih indah lagi di syurga Allah s.w.t. di kerajaan akhirat kelak..

Adik:cukup jelas wahai kakakku..kakak..dikau adalah idolaku..dikau seorang wanita yang cukup sempurna..bersyukur ke hadrat ilahi atas kurniaan insan ini dalam hidupku..

Penulis:kakak hanya beri pendapat dan akak tidak mengharapkan sebarang pujian..Jangan signifikasikan akak sebegitu mulia sebab akak hanyalah insan hina yang masih bertatih untuk mengenal Sang Pencipta..Jangan pernah katakan akak ini adalah muslimah terbaik sebab dosa-dosa yang akak tanggung selama ini sudah menghasilkan satu kepulauan yang luas banyaknya..akak tidak layak diberi pujian sebegitu..

Adik:kakak,jangan cakap macam tu..

Penulis:cuma akak dah betekad dalam diri akak..akak tidak akan pernah berputus asa dalam mencari cahaya-Nya..cahaya yang dimalapkan oleh bayangan nafsu..akak harap adik dapat bantu akak dalam menongkah kehidupan yang penuh dengan mehnah dan ujian ini..wajah kakak kini semakin tebal kerana menanggung malu terhadap dosa-dosa yang telah akak lakukan sepanjang menyusur kehidupan ini..Masih adakah ruang dihati-Nya untuk kakak??kakak takut dik..kakak takut sekiranya Allah tidak menerima akak..

Adik:la tahzan ya ukhti..ingat..walau adik tidak bersama kakak,Allah sentiasa ada dengan kakak..DIA sentiasa mendengar kata hati akak..

Penulis:syukran ya habibi ..moga-moga kita sama-sama mendapat pengakhiran hidup yang baik..insyaAllah..

Adik:insyaAllah kak..sama-samalh kita berusaha untuk menjadi wardah yang dipagari duri..di mana durinya disaluti iman..dihiasi dengan ketinggian akhlak..ketajaman durinya sentiasa diasah dengan pedang zikrullah..ingat..dari Allah kita dihidupkan dan kepada Allah juga kita dikembalikan..

No comments:

Post a Comment

jom ReLax

hamster^_^

InDaHnYa IsLaM..

Andai Al-quran bisa bicara,ia berkata:"waktu kau masih anak2,kau bagai teman sejatiku,dgn wudhu kau sentuh aku,dlm keadaan suci kau pegang aku,kau baca dgn lirih dan keras,skrg kau telah dewasa,nampaknya kau tdk berminat lagi padaku,apakah aku bacaan usang?Skrg kau simpan aku dgn rapi,kau biarkan aku berlapis debu,ku mohon peganglah aku lg,bacalah aku setiap hari,kerana aku akn mnjd penerang didalam kuburmu!

cursor

Elegant Rose - Working In Background