SaLAM PeRsAuDaRaAn

Monday, September 3, 2012

Kisah Nabi Musa a.s dan seorng penzina.

Pda suatu senja,terlihat seorng wanita berjalan terhuyung-huyung.Pakaiannya yg serba hitam menandakan bahawa ia berada dlm dukacita yg mencekam.Ia melangkah terseret-seret mendekati kediaman rumah Nabi Musa a.s.Diketuknya pintu perlahan-lahan lalu salam.Maka terdengarlah ucapan dri dlm,
"waalaikumussalam,silakan masuk"jawab Nabi Musa a.s.
Perempuan itu lalu melangkah masuk sambil kepalanya merunduk.Air matanya berderai tatkala ia berkata,
Wahai Nabi Allah.Tolonglah saya.Doakan agar Allah mengampuni dosa keji saya."
"Apakah dosa kamu wahai hamba Allah?"tanya Nabi Musa a.s terkejut.
"Saya takut mengatakannya."jawab wanita itu.
"Katakanlah jangn ragu-ragu!"desak Nabi Musa a.s.
Maka wanita itu pun terpatah bercerita,"saya...telah berzina.
"Kepala Nabi mula terangkat,hatinya tersentak.Perempuan itu meneruskan,
"Dri perzinaan itu saya pun lantas...hamil.Setelah anak itu lahir,langsung saya...cekik lehernya sampai...meninggal,"ucap wanita itu seraya menangis.
Nabi Musa berapi-api matanya.Dengn muka berang ia mengherdik,"Perempuan bejab,pergi kamu dri sini!Agar siksa Allah tidak jatuh ke dlm rumahku kerana perbuatanmu.Pergi!"...Teriak Nabi Musa sambil memalingkan mata kerana jijik.
Perempuan itu dengn hati bagaikan kaca membentur batu,hancur luluh segera bangkit dan melangkah susut.Dia terantuk-antuk keluar dri rumah Nabi musa a.s.Ratap tangisnya amat memilukan.Ia tak tahu harus kemana lgi hendak mengadu.Bahkan ia tak tahu mahu dibawa ke mana lgi kaki-kakinya.Bila seorng Nabi saja sudah menolaknya,bagaimana pula manusia lain bakal menerimanya?Terbayang-bayang oleh nya betapa besar dosanya.Betapa jahat perbuatannya.
Ia tidak tahu bahawa sepeninggalannya,Malaikat Jibril turun mendatangi Nabi Musa a.s.
Malaikat Jibril lalu bertanya,"mengapa engkau menolak seorng wanita yg hendak bertaubat dri dosanya?Tidakkah engkau tahu dosa yg lebih besar dripda nya?"Nabi Musa terperanjat.
"Dosa apakah yg lebih besar dri kekejian wanita penzina dan pembunuh itu?"Maka Nabi Musa dengn penuh rasa ingin tahu bertanya kepada Jibril."Betulkah ada dosa yg lebih besar dripda perempuan yg nista itu?"
"Ada!"jawab Jibril dengn tegas.
"Dosa apakah itu?"tanya Musa.
"Orng yg meninggalkan solat dengn sengaja dan tanpa menyesal.Orng itu dosanya lebih besar dri pda seribu kali berzina"Terang Jibril.
Mendengar penjelasan ini,Nabi Musa kemudian memanggil wanita tadi untuk menghadap kembali kpadanya.Ia mengangkat tangn dengn khusuk untuk memohon ampun kpada Allah untuk perempuan tersebut.Nabi Musa menyedari,orng yg meninggalkan sembahyg dengn sengaja dan tanpa penyesalan adalah sama saja seperti berpendapat bahawa sembahyg itu tidak wajib dan tidak perlu atas dirinya.Bererti ia seakan-akan menganggap remeh akan perintah Allah,bahkan seolah-olah menganggap Tuhan tidak punya hak untuk mengatur dan memerintah hamba-hambanya.
Sedng orng yg bertaubat dan menyesali dosanya dengn bersungguh-sungguh bererti masih mempunyai iman di dadanya dan yakin bahawa Allah itu berada di jalan ketaatan kepada-Nya.Itulah sebabnya Tuhan pasti mahu menerima kedatangannya(Dikutip dri buku 30 kisah teladan - KH Abdurrahman Arroisy)
Dlm hadis Nabi SAW disebutkan:Orng yg meninggalkan solat lebih besar dosanya dibandingkan dengn orng yg membakar 70 buah al-Quran,membunuh 70 Nabi dan bersetubuh dengn ibunya di dlm ka'abah.Dlm hadis yg lain disebutkan bahawa orng yg meninggalkan solat sehingga terlewat waktu,kemudian ia melewatkannya lgi,maka ia akan disiksa dlm neraka selama satu huqub.Satu huqub adalah Berpuluh-puluh tahun.Satu tahun terdiri dri 360 hari,sedangkan satu hari diakhirat perbandingnya adalah seribu tahun di dunia.
Demikianlah kisah Nabi Musa dan seorng penzina dan dua hadis Nabi,mudah-mudahan menjadi pelajaran bgi kita dan timbul niat untuk melaksanakan kewajiban solat dengn istiqomah.Tolong sebarkan kpada saudara-saudara kita yg belum mengetahui

No comments:

Post a Comment

jom ReLax

hamster^_^

InDaHnYa IsLaM..

Andai Al-quran bisa bicara,ia berkata:"waktu kau masih anak2,kau bagai teman sejatiku,dgn wudhu kau sentuh aku,dlm keadaan suci kau pegang aku,kau baca dgn lirih dan keras,skrg kau telah dewasa,nampaknya kau tdk berminat lagi padaku,apakah aku bacaan usang?Skrg kau simpan aku dgn rapi,kau biarkan aku berlapis debu,ku mohon peganglah aku lg,bacalah aku setiap hari,kerana aku akn mnjd penerang didalam kuburmu!

cursor

Elegant Rose - Working In Background