SaLAM PeRsAuDaRaAn

Wednesday, September 8, 2010

HUKUM-HUKUM BERCINTA DALAM AL-QURAN..


Assalamualaikum WBT. Manusia dicipta dengan fitrah perasaan, suka dan berkasih sayang, cinta dan mengharap dicintai. Dan ia juga melibatkan antara mereka yang berbeza jantina. Islam sebagai satu sistem hidup yang sempurna sudah pasti tidak membiarkan fitrah ini terumbang-ambing tanpa panduan. Allah SWT yang Maha Bijaksana berfirman di dalam al-Quran ” Pada hari ini, Aku telah sempurnakan bagi kamu agama kamu” (al-Maidah 5:3)







Allah SWT yang Maha Mengetahui, sudah pasti tahu apakah batasan yang patut diletakkan kepada manusia-manusia yang Dia ciptakan. Sesungguhnya Pencipta lebih mengetahui tentang perihal yang diciptakan. Maka kita sebagai makhluk kepada Allah, sudah pasti wajib patuh dan tunduk kepada segala aturannya, sama ada kita suka atau tidak, rela mahupun terpaksa. Inilah yang membezakan antara kita dengan orang-orang kafir.







Mari kita baca dan fahami apa yang Allah telah gariskan kepada kita tentang hubungan antara lelaki dan perempuan khususnya dengan bukan mahram.







Hukum Pergaulan Lelaki dan Perempuan







Firman Allah SWT: Katakanlah (Wahai Muhammad) kepada orang-orang lelaki yang beriman supaya mereka menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka. Yang demikian itu lebih suci bagi mereka; Sesungguhnya Allah amat mendalam pengetahuannya tentang apa yang mereka kerjakan. (30) Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka; …(31). (Surah an-Nur, 30-31).







Imam asy-Syanqiti menerangkan: “Termasuk di dalam penjagaan maruah ialah menjauhi perkara-perkara yang boleh membawa kepada penzinaan, liwat atau homoseks seperti pergaulan bebas, pandangan yang boleh menimbulkan syahwat dan sebagainya.” (Adwan al-Bayan fi idah al-Quran bi al-Quran, jil 6, ms 126)







Apa pula yang Nabi Muhammad SAW terangkan tentang hal ini? Ummu Salamah RA meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW bersabda: “Sebaik-baik tempat solat bagi wanita ialah rumah mereka.” (Shahih, di sahihkan oleh al-Albani di dalam Shahih al-Jami’:3327)







Asy-Shaikh Shamsul Haq al-Abadi menyatakan bahawa sebab utama kebaikan wanita solat di rumah ialah untuk menjauhi mereka daripada fitnah yang mungkin timbul apabila berlaku percampuran dengan lelaki. (Awnul Ma’bud bi Syarhi Sunan Abi Daud, jil 2,ms 193).









Nah! Sekiranya sewaktu solat juga Islam menyuruh lelaki dan perempuan tidak bercampur bebas, apatah lagi dengan waktu-waktu lainnya. Batas-Batas Perhubungan Lelaki dan Perempuan







1) Menutup aurat. Firman Allah SWT: “Wahai Nabi, suruhlah isteri-isterimu dan anak-anak perempuanmu serta perempuan-perempuan Yang beriman, supaya melabuhkan pakaiannya bagi menutup seluruh tubuhnya (semasa mereka keluar);.. “(al-Ahzab:59). Aurat wanita dengan lelaki bukan mahram ialah seluruh tubuh kecuali muka dan pergelangan tangan. Ini berdasarkan sabda Nabi SAW kepada Asma’ RA: “Wahai Asma’! Sesungguhnya seorang wanita apabila sudah baligh, dia tidak patut memperlihatkan tubuhnya itu melainkan ini dan ini, sambil baginda menunjukkan muka dan kedua-dua telapak tangannya.” (Riwayat Abu Daud)







Aurat lelaki dengan wanita bukan mahram ialah daripada bahagian pusat sehinggalah ke lutut.







2) Menjaga pandangan. Katakanlah (Wahai Muhammad) kepada orang-orang lelaki yang beriman supaya mereka menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka. yang demikian itu lebih suci bagi mereka; Sesungguhnya Allah amat mendalam pengetahuannya tentang apa yang mereka kerjakan. (30) Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka; …(31). (Surah an-Nur, 30-31).







Bukan semua pandangan diharamkan. Imam asy-Syarbini menerangkan: “Pandangan juga dibolehkan pada bahagian yang bukan aurat dengan syarat tidak disertai syahwat dan aman daripada nafsu.” (Mughni al-Muhtaj)







3) Tidak berdua-duaan. Ibn Abbas RA berkata, beliau mendengar Rasulullah SAW bersabda di dalam khutbahnya: “Tidak boleh bagi seorang lelaki berkhalwat dengan wanita melainkan bersamanya mahram.” (Riwayat Muslim)







Perlu diingatkan bahawa, mahram yang menemani pula mestilah yang memahami hukum-hakam agama dan mampu menegur jika kita melakukan maksiat ketika bersama dengan mereka yang bukan mahram. Berapa ramai mahram yang membiarkan sahaja saudaranya melakukan maksiat!







4) Tidak melembut-lembutkan suara. Firman Allah SWT: “Maka janganlah kamu wahai wanita, merendahkan (melembutkan) suaramu maka dibimbangi orang yang berpenyakit di hatinya beringinan jahat kepadamu, maka bercakaplah hanya dengan kata-kata yang baik ( kandungan dan tatacaranya)” (Al-Ahzab : 32)







Imam As-Suddi berkata : larangan ini bermaksud larangan kepada kaum wanita menipiskan suaranya (lembut, lunak dan manja) apabila bercakap di hadapan khalayak lelaki. Imam Qurtubi pula mengatakan, kerana suara yang sebegini akan menjadikan orang-orang lelaki munafiq dan ahli maksiat berfikir jahat. (Tafsir Ibn Kathir, 3/483 ; Al-Jami’ Li Ahkam Al-Quran, 14/177).







Ini semua termasuklah dalam bermanja-manja dengan bukan mahram, beroman-romantik, bergayut di telefon sambil meluah rasa cinta, ber ‘I love U’ dan ‘U love Me’, ‘I miss U, dan lain-lain lagi.







5) Tidak bersentuhan (tidak kira berlapik mahupun tidak). Daripada Ma’qil bin Yasar ra, : ” Bahawa ditusuk kepala dengan jarum besi lebih baik daripada memegang-megang perempuan yg tidak halal baginya.” (Riwayat at-Thabrani, di sahihkan oleh al-Albani di dalam Shahih al-Jami’:5045).







Bersentuhah ini termasuklah bersalaman, berpegangan tangan, bertepuk tampar dan lain-lain. Sedangkan bersalaman dengan bukan mahram seperti sepupu itu sudahpun haram, inikan pula untuk berpegangan tangan dan bersentuhan dengan ‘boyfriend’ mahupun ‘girlfriend’.







Larangan menyentuh ini adalah mutlaq tidak kira berlapik mahupun tidak. Jika ada yang beralasan boleh menyentuh jika dengan berlapik, maka tanyalah diri sendiri, berapa banyak bahagian sulit di tubuh kita yang berlapik, akan tetapi adakah kita akan membenarkan ia disentuh? Maka jika tidak, sama sahajalah dengan menyentuh mana-mana bahagian tubuh bukan mahram sama ada berlapik atau tidak, ia tetap haram.">

No comments:

Post a Comment

jom ReLax

hamster^_^

InDaHnYa IsLaM..

Andai Al-quran bisa bicara,ia berkata:"waktu kau masih anak2,kau bagai teman sejatiku,dgn wudhu kau sentuh aku,dlm keadaan suci kau pegang aku,kau baca dgn lirih dan keras,skrg kau telah dewasa,nampaknya kau tdk berminat lagi padaku,apakah aku bacaan usang?Skrg kau simpan aku dgn rapi,kau biarkan aku berlapis debu,ku mohon peganglah aku lg,bacalah aku setiap hari,kerana aku akn mnjd penerang didalam kuburmu!

cursor

Elegant Rose - Working In Background