SaLAM PeRsAuDaRaAn

Wednesday, September 8, 2010

kepentingan dakwah dan islah..


Dengan namaAllah s.w.t Yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani. Selawat dan salamditujukan khas buat Rasulullah s.a.w, ahli-ahli keluarga dan parasahabat seperjuangan Baginda.



Definasi Dakwah Dan Islah:Dakwahadalah bermakna 'panggilan' atau 'jemputan'; di mana ia bermaksudmenjemput non-Muslim kepada Islam dan juga bermaksud mengajak Muslimmemahami dan mengamalkan Islam yang sebenar. Secara dasarnya, dakwahialah sebagai menjemput orang yang masih belum mempercayai ataumenerima Islam sama ada non-Muslim atau Muslim supaya terbuka hatiuntuk menerima agama Islam.

'Islah' secara literalnyabermaksud 'membaikpulih' atau 'meningkatkan'. Dalam konteks Islam, iamerujuk kepada usaha untuk membaiki atau memperbetulkan amalan danmasalah dalaman umat Islam.



Perbezaan antara Dakwah dan Islah:Dakwahdi dalam bahasa Arab sebenarnya memberi maksud satu jemputan, danjemputan ini hanyalah merujuk kepada 'orang luar'. Malah di dalamterminologi Islam, Dakwah Islamiah bermakna jemputan kepada Islam. Makaapabila kita bercakap mengenai Islam kepada non-Muslim dengan tujuanmenjemputnya menganut agama Islam, ia disebut sebagai Dakwah.

Ramaiyang menyangka apabila kita bercakap mengenai Islam kepada sesamaMuslim, ia dipanggil sebagai Dakwah, dan mereka menggunakan istilah inibagi kedua-dua jenis usaha (kepada Muslim dan non-Muslim). Sedangkansecara asasnya, apabila kita bercakap mengenai Islam sesama Muslimuntuk tujuan mendekati atau mendalami Islam, istilah yang lebih sesuaidigunakan adalah Islah.



Apakah yang menghalang kita untuk berdakwah?

http://halaqah-online.com/v3/images/stories/10ciri_muslim.jpg



ALASAN PERTAMA: Saya rasa, saya belum cukup ilmu lagi

Ini adalah salah satu daripada alasan yang paling utama diberikan untuk tidak melakukan Dakwah.Nabi (saw) telah bersabda:"Sampaikan (ajaranku) kepada yang lain walaupun hanya satu ayat"(Sahih Bukhari, Vol.4, Hadis 667)

Padawaktu dahulu, keadaan adalah berbeza. Kemudahan untuk menerima maklumat(ilmu) adalah sukar. Manusia ketika itu tidak mempunyai media, malahbuku-buku mengenai Islam masih belum wujud. Tetapi kini, keadaanamatlah berbeza di mana kemudahan menerima maklumat (ilmu) telahmenjadi amat mudah. Buku-buku ilmiah mengenai Islam telah ditulis olehMuslim dengan begitu banyak. Malah banyak website tentang Islam bolehditemui. Juga banyak video/vcd mengenai Islam boleh diperolehi.Maka,setiap Muslim pada zaman ini sekurang-kurangnya telahpun ketahui satuayat (mengenai Islam), dan kita boleh meningkatkan keberkesanan (usahaDakwah) dengan berusaha menguasai satu tajuk tertentu sebagai langkahpermulaan (dalam berdakwah). Sebagai contohnya tajuk "Adakah Isa ituTuhan?" atau "Nabi Muhammad (saw) di dalam Bible" atau ajaranagama-agama lain atau apa-apa tajuk lain bergantung kepada siapa orangyang hendak kita Dakwahkan. Jika kita berminat, ia bukanlah satumasalah besar. Bahan-bahan untuk tujuan Dakwah boleh diperoleh dalamwebsite ini. (Insya-Allah, itulah yang akan cuba saya usahakan=).



ALASAN KEDUA: Diri saya sendiri pun masih teruk, jadi bagaimana saya nak Dakwah kepada orang lain?

Sememangnya,ini adalah satu kenyataan yang benar-benar ikhlas. Ia menunjukkanbetapa Muslim itu secara umumnya adalah seorang yang amat suka merendahdiri (macam saya, I guess so..Tp,tak bagus merendah diri dalam halini.). Ada baik dan buruknya sikap merendah diri bergantung padasituasi. Kita memang wajib merendahkan diri pada Allah s.w.t. Tetapidalam hal berdakwah ini, jangan kita jadikan sikap merendah diri iniuntuk tidak berdakwah.

Kepada para Muslim yang merasakan dirinyabelum cukup sempurna, sedarilah bahawa usaha Dakwah akan membantu kitamenjadi pengamal Islam yang lebih baik. Setiap kali kita berkongsisesuatu maklumat dengan orang lain (yang didakwah), dalam masa yangsama kita akan cuba memastikan juga peningkatan dalam amalan kitasendiri. Kita sudah tentu tidak mahu menjadi seperti "ketam mengajaranaknya berjalan betul".

http://2.bp.blogspot.com/_3bLkFfuQPYo/TFDaN9zofgI/AAAAAAAAAfA/Wx8oSdvqkpY/s400/dakwah.jpg



ALASAN KETIGA: Saya khuatir, dakwah saya tidak akan berkesan.

Sepertiyang telah dinyatakan, tugas kita bukanlah untuk menukarkan agamaseseorang. Tugas kita hanyalah menyampaikan peringatan Allah s.w.t.Hanya Allah s.w.t yang memberikan petunjuk dan hidayah. Al-Quran adamenyatakan :

"Oleh itu berikanlah sahaja peringatan, keranasesungguhnya engkau hanyalah seorang Rasul pemberi ingatan. Bukanlahengkau seorang yang berkuasa memaksa mereka."(Al-Quran Surah ke-88:21-22)

Padahari pembalasan nanti, Allah s.w.t tidak akan bertanya sama ada kitaberjaya mengislamkan mereka atau tidak. Sebaliknya Allah s.w.t akanmenyoal kita sama ada kita telah menyampaikan peringatan atau tidak.



ALASAN KEEMPAT: Apabila kita melakukan dakwah, orang bukan islam menyatakan " jaga urusan kamu sendiri"

Iniadalah alasan biasa yang diberikan oleh muslim. Jawapannya ialah,menjadi urusan setiap muslim untuk mengingatkan orang lain tentangkebenaran. Dakwah adalah menjadi tugas yang wajib bagi setiap muslim.Oleh itu, apabila ada yang berkata " jaga urusan kamu sendiri" diaadalah betul, itu adalah apa yang kita sedang lakukan. Kita sedangmenjaga urusan kita sendiri iaitu berdakwah.



ALASAN KELIMA:The person gets hurt if I do Dawah, it affects the friendship, and I donot want to hurt anybody. Orang akan sakit hati jika saya berdakwah.Ini hanya akan memberi kesan kepada hubungan persahabatan. Saya tidakmahu menyakiti sesiapa.

The Question arises, does it hurt youwhen you see your friend or anyone doing blasphemy? Don't you realizethat these people are going to hell? Kita patut simpati pada merekakerana, kebanyakan mereka tidak mengetahui kebenaran..percayalah..Boleh jadi mereka tidak mengetahui.. Malahan, percayakahsahabat-sahabat semua jika saya katakan bahawa mereka tidak dapatmenjelaskan "Trinity" secara jelas dalam agama mereka.



Persoalanyang timbul, adakah ianya menyakitkan kita apabila kita lihat kawankita atau sesiapa melakukan kekufuran? Adakah kita sedar bahawa merekaakan ke neraka?Doesn't it hurt you when they say that God has a son?

Tidakkah ianya menyakitkan kita apabila mereka memberikan perjanjian yang salah dengan Allah s.w.t?Al-Quran menyatakan bahawa jika gunung-ganang mempunyai perasaan yang samaseperti sahabat-sahabat dan saya sendiri, nescaya gunung-ganang akanruntuh ranap, bumi pula nyaris terbelah dan langit nyaris-nyaris pecahlantaran anggapan mereka bahawa Tuhan mempunyai anak.



Tambahanlagi, adalah menjadi salah tanggapan apabila kita bahawa berfikirmelakukan dakwah akan memutuskan hubungan persahabatan. Apa yangpenting, kita mestilah mengambil pendekatan yang betul. Jika kitamemulakan dengan persenda agama mereka, itu boleh menyebabkanperselisihan, tapi jika memulakan dengan pendekatan lemah lembut,Insya-Allah kita tidak akan menyakiti hati sesiapa dan hubungan kitadengan Allah s.w.t itu lebih penting daripada hubungan kita dengankawan bukan Islam. Sememangnya menjadi tanggungjawab kita untukmembetulkan salah tanggapan mereka terhadap Islam dan menerangkangambaran yang sebenar tentang Islam. It all depends upon how strongyour Eeman (faith) is.

Dan..janganlah terburu-buru... Sedikit-sedikit, tetapi kerap. Tenang... Insya-Allah.

No comments:

Post a Comment

jom ReLax

hamster^_^

InDaHnYa IsLaM..

Andai Al-quran bisa bicara,ia berkata:"waktu kau masih anak2,kau bagai teman sejatiku,dgn wudhu kau sentuh aku,dlm keadaan suci kau pegang aku,kau baca dgn lirih dan keras,skrg kau telah dewasa,nampaknya kau tdk berminat lagi padaku,apakah aku bacaan usang?Skrg kau simpan aku dgn rapi,kau biarkan aku berlapis debu,ku mohon peganglah aku lg,bacalah aku setiap hari,kerana aku akn mnjd penerang didalam kuburmu!

cursor

Elegant Rose - Working In Background