SaLAM PeRsAuDaRaAn

Monday, December 20, 2010

I am realize now~

I am realize now~

..Berjalan-jalan..melawat-lawat ke blog..Sesekali..melewati blog ringan..yg tidak memerlukan pembacaan melainkan sekadar gambar dan komik..Terjumpa akan Blog Hikari…seronok sesekali tersenyum membaca akan komik2nya yang santai.Sesorang pelajar Medik di Russia..dan kini sudah mejadi seorg doctor (Menurut penulis blog)…sudah lama tidak di update..kali terakhir bertarikh 2 oktober 2010..dan jarang sekali utk the autor/blogger trsebut update..My heart is confest..eagerly to read the next post..Komik2 santainya..i’ve though that she actually just to release her felling by komik..menjadikan ianya satu karya indah..yang sangat baik utk di manfaatkan..”Dakwah”..dats the exactly and the very suitable word to match with this condition…Lalu…sesuatu terluah drp lisan..”Owh.sayangnya blog ini tidak di update..terlalu ramai yang ternanti2 akan dakwah sempoi ini..yg menusuk hati…Penulisnya sibuk..tidak mengapa..tetapi..sayangnya..ianya dakwah yg berkesan..”…I am one of the late follower amoung hundred myb thousand follower and Islamic comic like dat..Dan…melalui tangan kretif si pelukis komik ini…saya gunakan komik2nya utk tujuan dakwah..pendekatan yang agak santai…Dan..terfikir..saya juga mempunyai blog..Owh..adakah silent reader saya juga seperti saya?yg meronta2 hati supaya si penulis menambah post baru?.-ayat poyo sat~..hee

Truly…I’ve learn a lot from others..from insan2..manusia2 biasa yang menjadi luar biasa.Tidak pernah meminta dan tidak pernah terbayangkan utk mempunyai ramai kenalan cyber seperti sekarang….Mengenali ramai adik2..insan2 istimewa..bertemu dengan insan2 yg menemui hidayah..segalanya di cyber…dan di cyber..saya bertemu ramai insan yg menjadi antara insan yang amat-amat saya sayang.This is my happiness..Alhmdulillah..saya kenali kehidupan melalui lensa kehidupan manusia..Hakikat sebenar kehidupan manusia..Jika dahulu..saya sering terfikir..bagaimana agaknya utk menarik perhatian kwn2 yg jauh daripada hidayah ALLAH utk mendekati keindahan Islam?Kerana di kalangan follower dan pembaca saya..rata-ratanya adalah mereka yg telah mantap ilmunya…dan ilmu yg di kongsi bersama ..adalah sebagai kemantapan dan tarbiyyah diri..lalu..bagaimana pula dengan insan2 yg sedang tercari-cari arah tuju kehidupan?..Jawapannya..Facebook..^___^…

Kini..mata terbuka luas…

Apa gunanya penulisan kita punyalah mantap..berhabuk..penuh ayat-ayat bombastic….jika yang membacanya semuanya di kalangan kita yg sudah mantap sahaja?

Apa gunanya jika penyampaian kita penuh denga dalil-dalil aqli dan naqli..tetapi....sukar di terima oleh insan-insan biasa yg masih belum memahami tafsiran dalil-dalil tersebut?

Dakwah?adakah dakwah itu..di sebarkan kepada org2 yg sudah sememangnya baik?

Yang mantap semakin mantap..yg jauh dari ALLAH..semakin jauh pula…

Kenapa tidak kita gunakan segala yg kita peroleh lalu aplikasikan di luar bersama teman-teman kita yang masih belum memahami Islam?

Mengapa kita hanya berukhuwah islamiah yang terlalu erat hubungan sesama kita,..tetapi bersama teman-teman dan kawan-kawan kita yg “x Islamic” itu…kita menjauh dan tidak pula melayani mereka sebagaimana kita melayani sahabat-sahabat seukhuwah kita?

Adakah ianya dakwah???.....

Mengapa kita terlalu keras dengan pendirian kita..sehinggakan sukar untuk teman-teman biasa mendekati kita?

Adakah benar..jika dakwah..maka kita harus rahsiakan segala perkara ?

Adakah benar..jika dakwah….kita harus menjadi begitu tegas..dan tiada toleransi berkenaan kehidupan ,dunia dan harta benda?

Bukankah Islam Is the way of life yang tidak pernanh memisahkan apa2 perkara di dalam kehidupan?

Kita ada syariah..The science of Islamic law..kita ada usul Fiqh..yg flexible..Berubah2 mengikut keadaan semasa..Dats one of characteristic of ISLAM…syariah boleh berubah…kecuali jika ianya fixed berasal dr al-quran dan sunnah…

Open your eyes..Apalah gunanya jika yang membaca penulisan yg kita katakan “ini dakwah” hanyalah orang –orang yang baik sahaja…..~

Facebook..~…

Entahlah..bagi saya..ia adalah the best wasilah utk kembali close dengan teman2 lama..…wasilah utk observe kwn2 lama…utk memberikan(tag) komik2 sempoi hikari dan freshie kepada mereka..tag sahaja.upload sahaja..x perlu berkata-kata panjang..biar hati dan mata mereka menilai….

Facebook..ia adalah wadah dan wasilah..pertemuan pelbagai jenis insan2 yang sangat unik..terlalu unik manusia ini..Facebook..saya membaca ayat-ayat rintihan..dan juga ayat kata-kata motivasi…mengenal kekuatan insan..ketabahan dan keredhaan insan di dalam ujian…

Akhirnya…saya memilih utk tidak menjadi seorang yg terlalu kelihatan “BAIK” serta “alim”..di dalam facebook…

Untuk saya rapatkan kembali jurang yang sangat-sangat jauh antara saya dengan kwn2 saya yg merindukan hembusan The truly LOVE from Al-Mighty..Rapatkan diri dengan mereka….

Dan…sedikit2….sedikit jarum halus dakwah di suntik..

Through cyber..through design….photo..ayat2 sempoi yg Islamic..hanya itu sahaja yang termampu di lakukan…

Niat..keihklasan?

Kita tidak mampu utk menilai keikhlasan diri kita sendiri….Hanya ALLAH.s.w.t yang tahu menilainya…

Biarkan..jika seseorang yang menyebarkan sesuatu perkara Islamic dengan tujuan utk riak..Perihal niat..biar ALLAH yg menilai..kita tidak layak utk menjadi pendebat niat..Jika dia riak..at least dia lakukan sesuatu kebaikan yg manfaatnya di peroleh dan dirasai oleh smua org..

Tetapi..jangan lupa utk saling ingat mengingati dan nasihat menasihati dalam perihal niat….Kerana apa yg plg terpenting di dalam sesuatu perkara adalah niat….

~

Notakaki:Alhamdulillah..semakin ramai kwn2 saya sudah munjukkan perubahan yang sangat positif kea rah cinta-NYA…Sungguh..saya sangat menyayangi mereka semua..bkn sekadar teman ketika sekolah..teman se-dorm..teman bergelak ketawa..yang saya inginkan…mereka bertemu cinta Hakiki..SAYANG MEREKA SEMUA SANGAT2 KERANA ALLAH.S.W.T

No comments:

Post a Comment

jom ReLax

hamster^_^

InDaHnYa IsLaM..

Andai Al-quran bisa bicara,ia berkata:"waktu kau masih anak2,kau bagai teman sejatiku,dgn wudhu kau sentuh aku,dlm keadaan suci kau pegang aku,kau baca dgn lirih dan keras,skrg kau telah dewasa,nampaknya kau tdk berminat lagi padaku,apakah aku bacaan usang?Skrg kau simpan aku dgn rapi,kau biarkan aku berlapis debu,ku mohon peganglah aku lg,bacalah aku setiap hari,kerana aku akn mnjd penerang didalam kuburmu!

cursor

Elegant Rose - Working In Background