SaLAM PeRsAuDaRaAn

Monday, December 20, 2010

Kalau begitu sampai bila..?

salam..
ayuh bce note ni sekejap..
Moga ALLAH membuka hatimu...Amin.

fikirkan tentang perkara ini...

dalam satu majlis tazkirah..
dan dalam keadaan yg formal..
seseorang tu mampu untuk melemparkan teguran terhadap kawannya..
dan teguran itu juga diterima dengan baik,tak tersinggung pun..

dan apabila sseorang itu dalam majlis tazkirah..,
kata-katanya disusun rapi..
akhlaqnya di kawal..
thiqohnya dijaga..
malah yg `jem` pun nampak baik je..,
siap beri tazkirah lagi,tazkirah bab jaga akhlaq pulak tu..
dan macam2 lagi la perkara positif dapat dilihat dalam situasi formal ini..
inilah situasi tarbiyyah di SHAMS..
betulkan..?

tapi apabila seseorang itu keluar dari situasi formal tersebut..
apa jadi..?adakah ia berterusan..?adakah masih tetap dia menegur kesilapan kawannya sepertimana semasa majlis tazkirah tadi..?adakah pertuturannya masih disusun rapi..?

kalau tidak..
maka secebis persoalan dari ana..,

perlukah situasi formal setiap masa baru boleh kita berakhlaq mulia..?atau perlukah kita men`formal`kan situasi baru dapat membentuk kita menjadi seorang yang baik dan menegur kesalahan kawan klita..?

dan paling penting..

mengapa kita mampu mengawal tingkah laku kita ketika majlis tazkirah sedangkan tingkah laku kita di luar majlis tazkirah jauh berbeza..??

ana membahasakan `kita` dalam nota ini kerana perkataan `kita` tu dapat memasukkan diri anda kepada golongan tersebut..antum dan ana berada dalam golongan ni..semua sama..tak kira alim mana pun orang tu..apa yang dia mampu ialah menegur masa keadaan formal je seperti majlis tazkirah,usroh dan lain2..ataupun dia sendiri yang meng`formal` keadaan,supaya berkeadaan selesa untuk memberi teguran..

jadi konsep dakwah secara amr ma`ruf,nahi mungkar dipandang sempit oleh para pelajar shams..tazkirah je ke jalan nya..?tidak sama sekali..bahkan ana tegaskan dalam bergurau pun kita boleh selitkan teguran dan dakwah..dan sepatutnya situasi yg x formal itulah patut digunakan para da`ie semaksima mungkin untuk menyalurkan tarbiyyah dengan hikmah..hikmah itu jiwa dakwah,andai tiada hikmah maka dakwah itu tidak berjiwa..

Tidak ana nafikan,kita bodoh sombong kerana marah apabila ditegur,rasa macam kita ni dah perfect..namun yakin dengan kata2 ana ni bahawa org yg tegur kita tu bukan kerana mereka bencikan kita namun mereka sebenarnya mengambil berat terhadap kita..mereka sayangkan kita kerana ALLAH..
kalau mereka dapat pahala..,mereka juga inginkan kita dapat apa yang mereka dapat..jadi wajarkah kita memarahi mereka..?

"eleh..beri tazkirah saje je.. ye buat jgok.."

mengapa mesti perkataan ni menitir di bibir kita padahal kita sepatutnya lihat kepada apa yang diperkatakan,bukan siapa yang mengatakannya,hatta kata2 dari seorang pencuri pun kita perlu mengambil iktibar dari apa yang dikatanya..

kalau begitu sampai bila baru boleh mereka memberi teguran kepada kita?,tunggu mereka sempurna dulu..mustahil,tiada manusia yang sempurna kecuali Rasulullah s.a.w,kalau begitu sampai bila..??!

jadi kita sepatutnya bentukkan hati kita seperti mangkuk bukan seperti piring,kerana mangkuk mampu menadah penuh teguran yang disampaikan sedang pula piring tidak mampu menadah teguran yang banyak..

konklusinya,terimalah teguran orang..dan dalam masa yang sama tegurlah juga sahabat kita yang lain..bersyukurlah dan berterima kasihlah apabila kita ditegur..semoga ALLAH membuka hati kita untuk menerima teguran ini..amin ya rabbal `alamin..

No comments:

Post a Comment

jom ReLax

hamster^_^

InDaHnYa IsLaM..

Andai Al-quran bisa bicara,ia berkata:"waktu kau masih anak2,kau bagai teman sejatiku,dgn wudhu kau sentuh aku,dlm keadaan suci kau pegang aku,kau baca dgn lirih dan keras,skrg kau telah dewasa,nampaknya kau tdk berminat lagi padaku,apakah aku bacaan usang?Skrg kau simpan aku dgn rapi,kau biarkan aku berlapis debu,ku mohon peganglah aku lg,bacalah aku setiap hari,kerana aku akn mnjd penerang didalam kuburmu!

cursor

Elegant Rose - Working In Background