SaLAM PeRsAuDaRaAn

Monday, December 20, 2010

IBU VS IBU JARI

IBU VS IBU JARI

Jika d sebut ibu jari,semua akan membayangkan GOOD…so apa kaitannya ibu jari dgn ibu.Bila terpandang ibu jari,ana teringat satu cerita……

Pada suatu hari saya sedang bermain2 d laman rumah,.Tiba-tiba saya ternampak atok sedang bermain-main dengan jarinya.Mula-mula atok melipatkan semua jari.Kemudian atok mengeluarkan 4 jari sahaja dan ibu jari masih di lipat dan atok cuba mengambil cawan yg berisi air teh dgn menggunakan 4 jari itu.Lagaknya seperti orang kurang upaya sahaja.Tiba2 atok memanggil saya.
“Mari cu…mesti cu pelik kan kenapa atok buat begini?”
atok memulakan bicara.
“ye la tok,pelik benar gayanya.kenapa tok sorokkan ibu jari tu?”..
“Cu,tanpa ibu jari ini semua jari tidak berupaya untuk melakukan apa2 kerja.Tanpa ibu jari ini kita tidak mampu makan,memegang sudu,membasuh baju.Begitulah manusia ni.Tanpa ibu ,anak-anak tidak mampu untuk makan,membasuh baju dan Berjaya ke menara gading.Tanpa ibu ,anak2 tidak boleh menguruskan diri sendiri dan menenangkan diri tika dalam kesusahan.Tapi anak-anak jari ini x pernah sedar akan besarnya pengorbanan ibu jari ini.”saya terdiam..Sedarlah saya akan besarnya pengorbanan ibu jari ini terhadap anak-anaknya.

Tanpa ibu siapalah kita di dunia ini.Teringat akan hadis Rasulullah s.a.w.Berbuat baiklah kepada ibumu…berbuat baiklah kepada ibumu…berbuat baiklah kepada ibumu,dan berbuat baiklah kepada ayahmu..lihatlah bagaimana Rasulullah sendiri mengangkat martabat ibu.Oleh itu janganlah kita menyakiti hati ibu yang berkorban jiwa dan raganya demi anak-anak tercinta..(,”)..wallahualam

No comments:

Post a Comment

jom ReLax

hamster^_^

InDaHnYa IsLaM..

Andai Al-quran bisa bicara,ia berkata:"waktu kau masih anak2,kau bagai teman sejatiku,dgn wudhu kau sentuh aku,dlm keadaan suci kau pegang aku,kau baca dgn lirih dan keras,skrg kau telah dewasa,nampaknya kau tdk berminat lagi padaku,apakah aku bacaan usang?Skrg kau simpan aku dgn rapi,kau biarkan aku berlapis debu,ku mohon peganglah aku lg,bacalah aku setiap hari,kerana aku akn mnjd penerang didalam kuburmu!

cursor

Elegant Rose - Working In Background